Met een gemiddelde beoordeling van een 9,4 voor het binnenklimaat geldt Eneco World volgens de bezoekers van HappyBuildingIndex.nl op dat terrein als koploper van alle beoordeelde gebouwen. “We richten ons niet alleen op het binnenklimaat, maar op het totaalpakket.”
“Vanaf het begin van de bouw ben ik betrokken geweest bij Eneco World”, vertelt Eneco-facilitymanager Desirée Dongelmans. Destijds gold deze nieuwbouw als een van energieproeftuinen binnen Smart Offices van Smart Energy Collective, een branche-overstijgende samenwerking van 14 bedrijven om samen te werken aan de energievoorziening van de toekomst. Na de oplevering in 2012 zocht ze met haar afdeling bij Eneco World naar de mogelijkheden om de vraag naar energie te verschuiven naar de meest gunstige momenten van de dag. Met daarbij het behoud van het comfort van de gebouwgebruikers.
Comfort is meer dan binnenklimaat
“Een goed binnenklimaat is voor iedere facilitair manager een hoofdpijnpunt”, geeft Dongelmans direct toe. “Maar comfort bestaat voor ons uit een totaalpakket, waarin vitaliteit en duurzaamheid centraal staan.” De afdeling Eneco ‘Duurzaam Vastgoed’ heeft een tool ontwikkeld: een uitgebreid vastgoedmanagementsysteem. De afdeling Facilities denkt mee en test het systeem in het pand. “Dit systeem beperkt zich niet tot energie en techniek, maar kan ook het onderdeel ‘comfort’ goed monitoren. Op iedere afdeling in het Eneco-pand zit een medewerker, die als onze ambassadeur geldt. Hij geeft aan op alle 3 de onderdelen wat goed en minder goed gaat. Die gesprekken variëren van schoonmaak en catering tot licht en verwachting. Mijn afdeling kijkt vervolgens hoe ze de klacht kan oplossen en in het vervolg kan voorkomen.”
Verlichtingsduur aangepast
Dat hoeft niet enkel over warmte of koude te gaan. Dongelmans kreeg van medewerkers en bewoners van omliggende panden bijvoorbeeld te horen dat de verlichting ’s avonds wel erg lang aan bleef. “De verlichting was aan een bewegingssensor gekoppeld, die echter te ruim stond afgesteld: namelijk 30 minuten. Een zee van licht straalde in de donkere maanden uit ons pand over de snelweg. In overleg met hen hebben we dit aangepast naar 10 minuten en gingen de lichten eerder uit. Dat zorgde voor een duurzamere uitstraling.”
In gesprek gaan met medewerkers
Bij iedere aanpassing gaat ze in gesprek met de medewerkers die geklaagd hebben. “Een te hoge of te lage temperatuur kan ook een kwestie van beleving zijn”, vertelt ze. “Met kleine correcties proberen we klachten weg te nemen.” Inmiddels staat de temperatuur steeds vaker op het juiste niveau. “Dat hebben we te danken aan onze medewerkers. Op basis van hun reacties hebben we steeds aanpassingen kunnen doorvoeren.”
Vergaderzaal reserveren met app
Hun reacties gaan verder dan de temperatuur of de verlichting, zegt ze. “Op aanraden van onze medewerkers zijn we bezig met de afdeling met de afdeling ‘Duurzaam Vastgoed’ om vanuit comfort een app te ontwikkelen om vergaderzalen te reserveren. Deze is gekoppeld aan het gebouwbeheersysteem. Zo zorgen we ook voor het juiste klimaat, van het begin tot het eind van de vergadering.”
Energie gebruiken op juiste plekken
Hoewel het proefproject is afgelopen, gaat Eneco verder. “Samen met onderzoeksinstituut TNO zijn we bezig om het gebouw slim aan te sturen”, legt Thijs Schmitz van Business development uit. “In eerste instantie begonnen we door energie op het goedkoopst mogelijke moment te gebruiken. Nu kijken we ook op welk moment we het gebouw moeten verwarmen, koelen en ventileren, door rekening te houden met bezetting en weersveranderingen. Zo zoeken we continu naar manieren om te anticiperen op veranderingen.”